SoNoRo

Cărturești Mercy

Str. Florimund Mercy, nr. 7, Timișoara

  • Medium
  • Medium

De 17 ani, Cărturești redefinește așteptările pe care le avem de la o librărie. Dacă Borges avea dreptate, și Paradisul este o mare bibliotecă, Cărturești încearcă să o aducă cititorilor din România. De aceea, o vizită în oricare dintre librăriile Cărtureşti este o experienţă în sine. Pe lângă o selecție foarte bogată de cărţi, muzici şi filme de artă, suntem așteptați de fiecare dată cu ceaiuri aromate, cu muzică în surdină sau cu lansări de carte şi expoziții ale unor artiști apreciați. Şi dacă se vorbeşte atât de mult despre librăriile Cărtureşti, asta se întâmplă pentru că acolo găsim întotdeauna mai mult decât cărţi.

Cladirea Cărturești Mercy, o construcție ridicată în anul 1908, este emblematică pentru centrul istoric al Timișoarei, fiind una dintre creațiile cele mai reprezentative ale arhitectului Laszlo Szekely: clădirea poartă numele de Palatul Emmer și face parte din frontalul continuu ce definește latura vestică a străzii Mercy. Imobilul constituie unul din cele mai complete și coerente ansambluri de acest tip din oraș, lotul fiind în întregime ocupat de o construcție cu o curte interioară construită integral în aceeași perioadă.

Stilul arhitectural este din prima etapă a stilului art nouveau, cu bogate decorații de inspirație florală și antropomorfă.
Fațada principală este împărțită pe vertical în trei părți: cele laterale sunt ușor decroșate față de partea centrală și se termină cu frontoane ajurate supraînaltate, în care câte trei ferestre luminează podul. Aticul volumului central, mai coborât, având un contur mai puțin tensionat ca cele laterale are în axul său o fereastră de forma unei lentile secționate. Inițial, parterul înalt, care adăpostea spații comerciale, era îmbrăcat în vitrine de lemn sculptate, continuând astfel în mod unitar vitrinele de lemn de la clădirea învecinata, de pe strada Mercy nr.5.

Intervențiile radicale din anii 70 au eliminat total vitrinele de lemn din fațada clădirii și au modificat dimensiunile golurilor de la nivelul parterului, schimbând în mod grav aspectul clădirii. Registrul parterului și al mezaninului a fost tencuit cu bosaje și linii de apareiaj.